Haziran 13, 2025

Bu sefer iş dünyası istedi: Minimum fiyata ‘güçlü’ orta zam!

Minimum fiyata orta artırım talebi çoklukla çalışan ve ya personel sendikalarından bazen de siyasi partilerden gelirken, bu sefer talebin adresi şaşırttı. Perakende kesimi, "Harcama olmuyor" diyerek minimum fiyata güçlü bir artırım yapılması gerektiğini lisana ...

Asgari fiyata orta artırım talebi çoklukla çalışan ve ya emekçi sendikalarından bazen de siyasi partilerden gelirken, bu defa talebin adresi şaşırttı. Perakende kesimi, “Harcama olmuyor” diyerek minimum fiyata güçlü bir artırım yapılması gerektiğini lisana getidi.

Sektör temsilcileri Perakende Günleri 2025 kapsamında Haliç Kongre Merkezi’nde bir ortaya geldi.

Perakendeciler, AVM’ler, tedarikçilerle teknoloji, e-ticaret ve lojistik firmalarınının buluştuğu aktifliğin açılışında gerçekleşen basın toplantısında perakende bölümünün sıkıntıları konuşuldu.

“SAHADA ÇOK NET GÖRÜYORUZ”

Toplantıda konuşan Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Nuri Şapkacı,hem küresel belirsizliğe hem içerideki şartlara işaret ederek Türkiye’de ilerleyen periyotta de risk ortamına dikkat çekti:

“Bununla birlikte sıkı para siyasetinin AVM ve perakende kesimini de etkileyecek formda ekonomik aktivite üzerine baskısı da devam ediyor. Enflasyon, finansmana erişim zorlukları ve alım gücündeki daralma, sektörel istikrarları şekillendiriyor. Bu gerçeklerin yansımasını alanda da çok net görüyoruz.”

Şapkacı, kategori bazında büyüme ve daralmalara ait bilgi verirken, “Sektörümüz geçmişte de birçok dalgalanmayı muvaffakiyetle aşmış, her seferinde dönüşerek güçlenmiş bir yapıya sahip” dedi.

HARCAMALAR DÜŞTÜ

Yaz devrine temkinli baktıklarını söyleyen Şapkacı, turist sayısının artmasına karşın alışveriş yapan sayısı ve kişi başı harcamaların dolar bazında düştüğünü belirtti.

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) BMD Başkanı Sinan Öncel, derneğin üyeleri ortasında yapılan nisan ayı anketine nazaran, birinci dört aylık datalarda bilhassa hazır giysi ve ayakkabıda daralmalar yaşandığını belirtti ve ekledi:

“Maliyetleri düşürme konusunda ortak akla muhtaçlığımız var. Perakendenin dar koridorundan 2025 sonunda çıkacağımızı varsayım ediyorum.”

Sektördeki ortak akılla maliyetleri düşürebilecekleri konusunu ele aldıklarını anlatan Öncel, “Bu bahislerde da hem pazarı büyütmek, canlandırmak hem de maliyetleri düşürmek ismine çalışmalar yapmamız gerektiğinin katiyetle arkasındayız” tabirlerini kullandı.

“ARA ARTIRIMA MUHTAÇLIK VAR”

Zincir Mağazalar Derneği (ZMD) Yönetim Kurulu Lideri Serhan Tınastepe, bölümdeki daralmaya ait kıymetlendirme yaparak şunları kaydetti:

“Tüketici makul bir maliyetle borçlanamadığı için harcama yapmıyor. İç talebi, perakende kesiminde işleri artırabilmemiz için aslında bir orta artırıma gereksinim var. Türkiye’de fiyatlar arttığı vakit harcama artıyor. Münasebetiyle güçlü bir orta artırımın yılın ikinci yarısında perakende dalını büyütebileceğini düşünüyoruz.”

“İHTİYAÇ OLDUĞU ORTADA”

Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Yönetim Kurulu Lideri Alp Lider Özpamukçu, ise orta artırım sorusuna yönelik şu değerlendirmede buşlundu:

“Tüketicinin gelirinin artmasına muhtaçlık olduğu ortada, benim değerlendirmemle iktisada kesinlikle bir can suyu olacağı istikametinde. Besin perakendecileri olarak istihdamda artışlara devam ediyoruz, geçen yıllarda bir eksiklerimiz vardı, yavaş yavaş onlar da toparlanıyor. Şu anda istihdam derdimiz yok, pek de görünmüyor.”

AA’nın haberine nazaran toplantının akabinde gazetecilerin sorularını yanıtlayan Serhan Tınastepe, mağaza açılış suratlarına yönelik soruya şu cevabı verdi:

“Mağaza açılış suratlarında 2024’ün ikinci yarısında bir daralma kelam konusuydu. Artık de benzeri bir süreç daha sert bir formda devam ediyor. Şu an kimse yeni mağaza açma ve mağaza setini büyütme arayışında değil. Yalnızca Türkiye’ye yeni girmiş kimi markalar mağaza sayılarını büyütmek istiyorlar. Ancak mevcut yıllardır Türkiye’de yerleşik olan markaların şu anda mağaza sayısının artırma üzere bir uğraş ve telaş içerisinde olduğunu düşünmüyorum.”

About The Author